از نخستین روزهایی که موضوع ویروس کرونا در چین رسانه ای شد و حساسیت کشورها برانگیخته شد، دولت تونس نیز به منظور پیشگیری از ابتلای شهروندانش دستورالعمل هایی را در قالب پروتکل های بهداشتی تنظیم و ابلاغ کرد. وزارت بهداشت تونس از سوی رئیس جمهور به عنوان متولی اصلی این پرونده اعلام شد.


از نخستین روزهایی که موضوع ویروس کرونا در چین رسانه ای شد و حساسیت کشورها برانگیخته شد، دولت تونس نیز به منظور پیشگیری از ابتلای شهروندانش دستورالعمل هایی را در قالب پروتکل های بهداشتی تنظیم و ابلاغ کرد. وزارت بهداشت تونس از سوی رئیس جمهور به عنوان متولی اصلی این پرونده اعلام شد.

تونس به دلیل فقدان زیرساخت های مناسب و عدم برخورداری از ملزومات کافی برای شرایط بحرانی، بلافاصله با انتشار نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در ان کشور، تقریبا همه مایحتاج ضروری (دستکش، مواد ضد عفونی کننده، انواع ماسک های پزشکی و بهداشتی و ...) در فروشگاه ها و دارخانه های این کشور با کمبود مواجه شد.

در حال حاضر آقای الیاس فخفاخ، نخست وزیر در تلاش است تا با استفاده از ماده ۷۰ قانون اساسی تونس، اختیارات بیشتری برای اعمال قوانین محدوکننده برای مهار ویروس کرونا داشته باشد. که نیاز به تصویب در مجلس نمایندگان تونس می باشد.

ردیف

محورها

رویدادها و پیامدها

۱

اقدامات پیشگیرانه و محدود کننده دولت

دولت تونس از ابتدای این بحران تصمیمات متنوعی را به مرور زمان و در تاریخ های مختلف اتخاذ کرده است. از جمله:

ـ وزارت بهداشت تونس چند شماره تلفن و خط ۱۹۰  به صورت ۲۴ساعته به عنوان کانال ارتباطی مردم برای درخواست کمک و اطلاع  از ابتلای سایر شهروندان اعلام کرده  است.  

ـ از ابتدای فراگیری کرونا در چین، وزارت بهداشت تونس کار نصب و فعال سازی دوربین های سنجش تب را در فرودگاه های اصلی تونس  به منظور شناسایی مسافرین مشکوک در بدو ورود به کشور انجام داده است.

ـ بنابر اعلام وزارت بهداشت تونس، در صورتی که مسافران هنگام ورود به کشور، تب داشته باشند، به بخش قرنطینه هدایت می شود. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، بیمار به برای ادامه درمان به بیمارستان های تعیین شده اعزام می شوند.

ـ در صورتیکه نتیجه تست ویروس کرونا بیمار مثبت باشد فورا برای درمان به بیمارستان های (هر استان) اعزام می‌شود و تمامی افرادی که با او در تماس بوده‌اند برای مدت ۱۴ روز باید در قرنطینه خانگی باشند و طبق مقررات قرنطینه، برای خروج از قرنطینه خانگی باید با هماهنگی و اطلاع و مکان مورد مراجعه صورت پذیرد.

ـ علاوه بر شماره تلفن های ۲۴ ساعته، تابلوهای الکترونیکی در فرودگاه ها و بروشورهایی راه اندازی سایت اطلاع رسانی که به صورت لحظه به لحظه موارد ابتلا را گزارش نموده و از شهروندان خواسته شده چنانچه با مورد مشکوکی برخورد نمودند بلافاصله با شماره های ارائه شده مربوط به وزارت بهداشت تماس گرفته شود. همچنین دستورالعمل های پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز در این سایت بارگذاری شده است.

 ـ آغاز زودهنگام تعطیلات دوهفته ای بهاره مدارس، دانشگاه ها و کلیه مراکز آموزشی؛

ـ بستن کلیه مرزهای هوایی، دریایی و زمینی؛ تعداد اندکی پرواز برای بازگرداندن اتباع تونس از برخی از کشورها انجام می شود.

ـ صدور فرمان ریاست جمهوری مبنی بر ممنوعیت تردد از ساعت ۶ صر تا ۶ صبح روز بعد از تاریخ ۲۷/۱۲/۹۸؛ 

ـ لغو کلیه فعالیت های فرهنگی در قالب برنامه های تنظیم شده، سالن های نمایش، همایش ها و ... تا اطلاع ثانوی؛

ـ لغو کلیه مسابقات و برنامه های داخی و بین المللی ورزشی؛

ـ لغو کلیه مراسم هایی که مستلزم حضور تعداد زیادی از افراد است.

ـ تعلیق برگزاری نماز جمعه و جماعات در مساجد؛

ـ کاهش ساعات کار ادارات از ساعت ۳۰/۹ الی ۳۰/۱۴ برای مراکز دولتی و ۸ صبح الی ۱۳ برای بانک ها؛

ـ اعمال دورکاری برای بخشی از کارکنان دولتی؛

ـ مجوز ماندن در خانه برای برخی از کارکنان دولتی ازجمله بانوان باردار، بیماران(بیماران قلبی، کبد و هپاتیت، قند و دیابت و سرطانی ها) با ارائه مدارک پزشکی، با برخوراری از حقوق؛

ـ کاهش ساعات حرکت قطارهای تراموا؛

ـ تعطیلی فروشگاه ها و مراکز خرید بجز مواد غذایی، دارویی و پمپ بنزین ها؛

ـ قرنطینه (در هتل با هزینه شخصی) برای کلیه مسافران ورودی؛

ـ از تاریخ یکشنبه ۳/۱/۹۹ با این توجیه که تونس در مرحله سوم از همهگیری ویروس کرونا قرار دارد و باید برای ورود به مرحله چهارم آماده شویم، اعمال قانون ممنوعیت تردد کلیه خودروها در همه شهرهای کشور، به استثنای خودروهای که دلیل موجهی برای تردد ارائه دهند، را اجرایی کرد. به موجب بیانیه صادر شده از سوی وزارت دفاع تونس، نیروهای پلیس با همکاری ارتش، بر اجرای دقیق این قانون نظارت دارند و علاوه بر استقرار در سطح شهرها، در مسیرهای ورودی و خروجی شهرها نیز نیروهای ارتش مستقر می شوند و مانع از تردد خودروها(ی بدون دلیل موجه) می شوند.

وزارت امور خارجه تونس با صدور بیانیه های از کلیه نمایندگی های دیپلماتیک مقیم خواسته است تا مقررات اعلام شده از سوی دولت (مصوبات شورای امنیت تونس) که به منظور مهار و کنترل ویروس کرونا اتخاذ شده است، محترم بشمارند.

بر این اساس سفارت کشورمان در اولین گام موارد زیر را اقدام نمود:  

ـ کاهش تعداد کارمندان محلی تونسی برای حضور در محل کار.. ( از ۸ نفر به ۴ نفر)

ـ کاهش ساعات کاری از ۱۶ و ۳۰ بعد از ظهر به ۱۴ بعد از ظهر.

ـ اعطای برگه مجوز تردد برای کارمندان محلی که لازم است در محل کار (سفارت و رایزنی) حضور یابند. ( جهت ارائه به نیروهای انتظامی مستقر در خیابانهای شهر)

۲

ممنوعیت صدور روادید

گرچه رسما اعلام نشده صدور روادید متوقف شده، ولی بر اساس آخرین تصمیم اعلام شده از سوی وزارت خارجه تونس، مسافرینی که از مناطق پرخطر(ازجمله ایران) وارد این کشور می شوند، لازم است به مدت ۱۴ روز به صورت شخصی در قرنطینه بماند و در صورتیکه وضعیت بیماریش حاد شود، می تواند در بخش های بهداشتی دولتی تونس مورد معالجه قرار گیرد.

۳

لغو پروازها

ابتدا پروازهای مسیر چین، ایتالیا و فرانسه و در ادامه با ورود به مرحله سوم از همه گیری این ویروس، کلیه پروازها را به مدت دو هفته تعلیق کرده و تنها رخی پروازها برای بازگرداندن اتباع تونسی در راه مانده انجام می شود.

۴

قرنطینه اتباع خارجی

در مرحله اول: بر اساس اعلام وزارت بهداشت تونس، مشخصات کلیه مسافرین ورودی از کشورهای آلوده به ویروس کرونا هنگام ورود به کشور ثبت می‌شود. در همین خصوص جلساتی تحت عنوان کابینه محدود با حضور وزاری مرتبط با موضوع و نماینده سازمان بهداشت جهانی برگزار گردیده است. در همین ارتباط دستورالعمل هایی به ویژه در خصوص قرنطینه مسافران مشکوک به کرونا اتخاذ گردیده و همه مسافران مشکوک (اعم از تونسی و خارجی) به مدت ۱۴ روز قرنطینه (خانگی) می شوند.

و با ورود به مرحله سوم از همه گیری ویروس:

کلیه افرادی که وارد کشور می شوند باید به مدت دو هفته در قرنطینه (در هتل معین) با هزینه شخصی بمانند. در صورتی که در این دو هفته، ابتلای وی ثابت شود می تواند با هزینه ددولت تحت درمان قرار گیرد.  

۵

محدودین سفر اتباع ایرانی

ـ مرحله اول: رسما محدودیتی برای سفر اتباع ایرانی به تونس اعلام و اعمال نشده لیکن با توجه فقدان پرواز مستقیم بین دو کشور، تردد اتباع ایرانی بین دو کشور اغلب از طریق مسیر استانبول و یا دوحه انجام می شود. با محدود شدن پرواز شرکت های هواپیمایی  ترکیش ایر و قطر ایرویز، قطعا تردد هموطنانمان با محدودیت و مشکلاتی مواجه شده است.  وزارت خارجه تونس ابلاغیه ای مبنی بر  عدم صدور روادید برای اتباع ایرانی منتشر نکرده  است. با این وجود ظاهرا سفارت تونس در تهران صدور رواید برای اتباع ایرانی را محدود کرده است.

ـ با ورود به مرحله سوم: بر اسا یادداشت صادر شده از سوی سفارت تونس در تهران، کلیه مصافران ورودی به تونس از مبدأ کشورهای پر ریسک (از جمله چین، کره جنوبی، ایران، ایتالیا، فرانسه) باید متعهد شوند دو هفته در قرنطینه شخصی بمانند.   

۶

در راه ماندگان و مشکلات لغو پروازها

موردی گزارش نشده است.

۷

هشدارها و آخرین وضعیت

ـ منشأ اولین و دومین مبتلای به ویروس کرونا  در تونس مسافرانی بودند که از  ایتالیا بازگشته بودند، و سپس، ویروس بومی شده و در حال گسترش است. از این رو، فضای رسانه ای و افکار عمومی و برخی از مقامات دلالت بر مسدود نمودن تردد بین تونس و ایتالیا دارد. با مصوبه مورخ (۱۹/۱۲/۹۸) شورای امنیت ملی تونس به ریاست قیس سعید رئیس جمهور، ارتباط دریایی تونس و شهرای مختلف ایتالیا و فرانسه قطع گردید. لیکن به لحاظ برخی ضروریات، تنها خط پروازی تونس ـ رم، آنهم از ۱۴ پرواز به ۳ پرواز، و پرواز تونس و فرانسه نیز تنها یک پرواز در مسیر تونس ـ مارسی باز مانده است. پروازهای چین هم از ابتدا متوقف شده بود. 

هنوز هیچ هشدار رسمی از طرف دولت تونس مبنی بر پرهیز از سفر به ایران صادر نشده است.

ـ بر اساس بیانیه وزارت کشور، از صبح سه شنبه، ۵/۱/۹۹ هرگونه تردد در خیابان های شهرها بدون داشتن دلیل کافی، ممنوع گردیده است. نیروهای مسلح و پلیس از تردد وسایل نقلیه بدون ارائه دلیل موجه جلوگیری می کنند. گواهینامه رانندگی و مدارک خودروهای ناقض این قانون توسط نیروهای نظامی و انتظامی لغو می گردد و ناقضان بازداشت می شوند.

ـ ساعات کار مراز دولتی از ۳۰/۹ صبح تا ۳۰/۱۴ و برای بانک ها از ۸ صبح تا ۱۳ تعیین شده است.

ـ کارمندان بیمار(بیماران قلبی، هپاتیت و کبد، قند و دیابت و سرطانی) و بانوتان باردار با ارائه مدارک کافی می توانند در منزل بمانند و از حقوق خود برخوردار باشند.

ـ کلیه فعالیت های سیاسی(نشست ها وهمایش ها و ملاقات ها)، فرهنگی، هنری، ورزشی، مذهبی(نماز جمعه و جماعات) موقتا تعلیق گردیده است.

ـ از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح روز بعد، تردد خودروها در خیابان ها ممنوع است.

کلیه فروشگاه ها و مراکز خرید بجز مراکز خرید مواد غذایی تعطیل است. مغازه های مواد ذغایی نیز حداکثر تا ساعت ۱۶ مجاز به فعالیت هستند.

۸

سرایت کرونا به وسیله اتباع ایرانی

هیچ مورد سرایت گزارش نشده است. بنا بر اعلام مقامات ذیربط،  مسافران بازگشته از ایتالیا به عنوان منشإ انتشار این ویروس در تونس اعلام شده است.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، غالب مبتلایان تونسی از مسافرانی بوده اند که از ایتالیا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی وارد تونس شده بوند. و سایر موارد نیز از اعضای خانواده آنها و نزدیکان و مرتبطین بوده اند. 

 ۹

اعلام آمادگی تونس و یا درخواست ایران برای خرید اقلام مورد نیاز مبارزه با کرونا

ـ تونس از قدرت بالایی در زمنیه تأمین اقلام پزشکی آنهم با توجه به گستردگی بحران کرونا و نیاز اولیه خودش، برخوردار نیست. با این وجود برخی از اقلام مورد نیاز کشورمان به یک شرکت فعال در این زمینه و مرتبط با سفارت اعلام، ولی همانطور که قابل پیش بینی بود، هنوز پاسخی دریافت نشده است.

ـ با گذشت زمان، سرعت انتشار ویروس در تونس شدت بیشتری یافته با این اوصاف لوازم ضروری ازجمله مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک و ...،    

۱۰

پیگیری وضعیت اتباع تونسی در ایران

تا کنون هیچگونه استعلامی در این خصوص صورت نگرفته است.

۱۱

مواضع مقامات و دیدگاه رسانه های تونس

در خصوص شیوع کرونا

در ایران

ـ بنا به درخواست وزارت خارجه تونس، تماس تلفنی بین رؤسای جمهور دو کشور ایران و تونس برقرار گردید. در این تماس، علاوه بر مسائل دوجانبه و بین المللی (با توجه به عضویت غیر دائم تونس در شورای امنیت سازمان ملل متحد) موضوع بیماری همه گیر کرونا هم مطرح و رئیس جمهور تونس حمایت خود و ملت تونس را از ملت ایران در خصوص مقابله با این بیماری همه گیری ابراز داشت.

ـ طی روزهای اخیر برخی از رسانه های تونسی (در بعضی موارد با هماهنگی و خط دهی سفارت) مقالاتی در خصوص وضعیت بغرنج کرونایی در ایران و ضرورت لغو تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان منتشر کرده اند. از جمله در روزنامه های المغرب و الشروق. 

 

 

کد خبر 1689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =